Saturday, July 30, 2011

How Serious Is Our Water Challenge?

Facts

  • Lack of clean water is responsible for more deaths in the world than war. About 1 out of every 6 people living today do not have adequate access to water, and more than double that number lack basic sanitation, for which water is needed.


  •  By some estimates, each day nearly 5,000 children worldwide die from diarrhea-related diseases, a toll that would drop dramatically if sufficient water for sanitation was available.
  •  Canada has plenty of water, far more than its people need, while the Middle East and northern Africa — to name just two of many — suffer from perpetual shortages.
  •  Brazil, some regions are awash in fresh water while other regions, afflicted by drought, go wanting. 
  • And in some developing countries, water supplies are contaminated not only by the people discharging toxic contaminants, but also by arsenic and other naturally occurring poisonous pollutants found in groundwater aquifers.
  • Water for drinking and personal use is only a small part of society’s total water needs — household water usually accounts for less than 5 percent of total water use,the other are used for sanitation, most of the water we use is for agriculture and industry.
  •  About 3 percent of the planet’s water is fresh, but most of that is in the form of snow or ice. 
  • Water contained in many groundwater aquifers was mostly deposited in earlier, wetter times, and the rate of use from some aquifers today exceeds the rate of their replenishment.
  • “Overcoming the crisis in water and sanitation is one of the greatest human development challenges of the early 21st century,” a recent U.N. report warns. 

Wednesday, July 27, 2011

Memaknakan kehidupan

Bagaimanakah untuk menadikan kehidupan kita sebagai kehidupan yang bermakna?
Pasti ramai yang terfikir. Melihat betapa hujung kehidupan seakan satu lubang hitam yang tidak diketahui, membuatkan kehidupan menjadi hambar dan dihurung keresahan.
Apabila kita melalui hari-hari dengan merasakan bahawa kehidupan kita tidak mempunyai makna yang signifikan, kita akan rasa lemah hendak melaluinya. Kita akan rasa letih dan penat menjalaninya.
Di sinilah kelemahan terbentuk dan hidup jadi tidak menentu.
Sedangkan, makna hidup itu wujud.
Tinggal kita sahaja perlu memaknakannya.

Cara memaknakan kehidupan 1: Mempunyai matlamat
Hendak memaknakan kehidupan, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah dengan mempunyai matlamat.
Kehadiran matlamat membuatkan kehidupan mempunyai makna yang signifikan. Kita ada target yang hendak dicapai, kita ada sesuatu untuk dilakukan. Untuk menjadikan perkara ini lebih berkesan, maka kita perlu mewujudkan dua matlamat.
Matlamat jangka panjang.
Matlamat jangka pendek.
Matlamat jangka panjang adalah apa yang kita hendak capai di akhirnya. Manakala matlamat jangka pendek adalah perkara-perkara yang perlu kita capai untuk mencapai matlamat jangka panjang.
Hidup tanpa matlamat, samalah seperti main bola tanpa gol. Bosan, tidak bermakna, tidak mencapai apa-apa. Hidup punya matlamat, samalah seperti permainan bola yang mempunyai gol. Matlamat jangka panjang kita adalah hendak memenangi perlawanan, maka matlamat jangka pendek adalah kita perlu menjaringkan gol ke gawang lawan, dan menjaga gol kita dari dibolosi.
Kita tidak sukar mewujudkan matlamat jangka panjang dalam kehidupan. Hal ini kerana, Islam telah menyediakannya.
“Tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan hanya untuk beribadah” Surah Ad-Dzariyat ayat 56.
“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).” Surah An-Nisa’ ayat 14.
Persoalan utama adalah, bagaimana hendak mewujudkan matlamat jangka pendek bagi mencapai matlamat jangka panjang?

Cara memaknakan kehidupan 2: Merancang strategi mencapai matlamat
Permainan bola yang mempunyai gol juga boleh menjadi hambar dan membosankan sekiranya pemain-pemain di atas padang bermain semberono dan tidak berstrategi.
Begitulah kehidupan. Apabila kita menjalaninya tanpa strategi, maka ada kemungkinan besar kita tidak akan berjaya mencapai matlamat jauh kita.
Justeru, untuk memberikan kehidupan kita makna, strategi dan perancangan untuk mencapai matlamat perlulah diatur.
“Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berperang di jalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh.” Surah As-Saff ayat 4.
Hatta Allah SWT juga melakukan sesuatu dalam keadaan yang amat tersusun.
Alif Laam Raa, (inilah) suatu kitab yang ayat-ayatnya disusun dengan rapi serta dijelaskan secara terperinci yang diturunkan dari sisi (Allah) yang Maha Bijaksana lagi Maha Tahu,” Surah Hud ayat 1.
Soal diri kita, apakah yang perlu kita lakukan untuk mencapai matlamat jangka panjang?
Maka di sinilah kita mewujudkan matlamat-matlamat jangka pendek.
Susun strategi untuk mencapainya. Berikan masa dan waktu yang sesuai untuk menggapainya. Kemudian usaha disiplinkan diri untuk mempunyainya.
Yang tidak berstrategi, atau tidak patuh dengan strateginya, hanya akan runtuh. Bayangkan anda menonton satu pertandingan bola sepak, yang pemain-pemainnya hanya tahu menendang bola keluar padang semata-mata. Atau satu permainan yang hanya penuh dengan pergaduhan dan layangan kad. Adakah itu bermakna untuk anda?
Jadi, adakah bermakna kehidupan dengan pergerakan yang menyimpang dari matlamat kehidupan, serta mendapat layangan-layangan ‘kad’ daripada Allah SWT?
Semestinya tidak bermakna.
Maka perlu punya strategi.

Cara memaknakan kehidupan 3: Mengkualitikan waktu yang wujud
Setiap permainan ada waktu yang terhad.
Begitu jugalah  kehidupan kita. Tinggal, kalau bermain bola kita tahu bahawa kita ada 90 minit, ditambah dengan beberapa minit waktu kecederaan. Tetapi tidak untuk kehidupan, kita tidak tahu bila waktu kita akan berakhir.
Namun asasnya tetap sama. Permainan punya waktu, kehidupan punya waktu. Pemain-pemain yang tidak berjaya menggunakan waktunya di dalam permainan pada tahap yang terbaik, maka dia akan kerugian.
Begitulah kehidupan. Kehidupan jadi tidak bermakna sekiranya waktu di dalam kehidupan terbazir begitu sahaja. Tidak bermakna, tidak punya harga. Kerana ia dikorbankan ke arah yang bukan menghala ke matlamat yang hendak dicapainya.
Di situlah kehidupannya menjadi tidak bernilai. Hal ini kerana, waktu adalah terhad.
Terbazir, ia tidak akan datang semula walau dibayar dengan harga tingginya 8 petala.
Pengkualitian waktu ini, hanya akan terwujud apabila pada kita ada satu perkara.
Itulah dia makhluk bernama SERIUS.

Penutup: Hidup adalah permainan. Ada kalah, ada menang. Tetapi tiada seri.
Dilihat semula, kehidupan adalah ibarat permainan.
Tinggal, kemungkinan ada permainan yang mempunyai seri. Namun di dalam kehidupan tiada seri. Akhirnya hanya ada menang atau kalah sahaja. Berjaya mencapai matlamat, atau tidak. Itu sahaja.
Makna kehidupan hanya akan diperolehi apabila tiga perkara di atas wujud di dalam diri.
Hidup yang bermatlamat, adalah hidup yang bermakna.
Kerana perjalanan hidupnya terisi dengan perancangan-perancangan mencapai matlamatnya.
Waktu-waktunya habis semuanya dinilai kerana melaksanakan perancangan-perancangannya.
Inilah dia kehidupan yang bermakna.
Yang memahami ini tak akan gundah, kerana lubang hitam pada masa hadapannya telah hilang.
© Langitilahi.com

Ayah menjawab persoalan seks anaknya

aiman: pak, betul ke make love tu best?

bapak: haah, samalah best macam kamu korek hidung kamu!



aiman: tapi betul ke org pompuan lagi rasa best?

bapak: kalo kamu korek hidung, hidung kamu ke jari kamu yang rasa best?

aiman: tapi kenapa org pompuan tak suka diperkosa?

bapak: kalo kamu jalan2, tetiba ada org nak korek hidung kamu...
kamu suka tak?!



aiman: betul ke tak boleh buat tu masa datang bulan?

bapak: kalo hidung kamu berdarah, kamu nak korek jugak ke?!

aiman: kenapa org lelaki tak suka buat tu pakai kondom?

bapak: kamu suka tak korek hidung masa pakai sarung tangan?!

aiman: waaahhh... bapak ni pandailah!

bapak : :) 

Tuesday, July 26, 2011

Soo' Al-Khatimah (The Bad End)

Causes
  1. Corrupt Belief and practising innovations
  2. Hyprocrisy ( privately behaving contrary to one's public behaviour )
  3. Practising sins and love of sins
  4. Love of this dunya and expecting to live for a long time
  5. Unlawful love and attachment to images
  6. Procrastination
Signs
  1. Upon death
  • Apostasy
  • Refusal to utter Shahadah
  • Displaying Anger and Rejection at Allah Decree
  • Dying while commiting sin
     2. At the time of funeral
  • A change in appearance,colour or odour
  • Face turns away from Qiblah
  • Unusual things in the grave
     3. After Burial
  • Unusual things happen in the grave
 P/s: Innovations=doing deeds without knowledge
P/s 2: Apostasy tu murtad

Saturday, July 23, 2011

Belaian Bidan Gebu

KUALA LUMPUR: “Pada mulanya saya takut melanggar pantang larang ditetapkan nenek, tetapi demi wang ia akhirnya saya abaikan,” kata seorang gadis yang terjebak dalam kegiatan urut batin biarpun cita-cita asalnya mahu mewarisi kepakaran neneknya dalam bidang urut tradisional.
Berbekalkan wajah jelita dan tubuh gebu, gadis tukang urut berusia 21 tahun itu yang hanya mahu dikenali sebagai Su berkata, dia sebelum ini belajar ilmu urut tradisional daripada neneknya yang juga seorang bidan berpengalaman.

Menurutnya, harapan neneknya dan dia sendiri ketika itu ialah untuk menjadi seorang tukang urut tradisional khususnya untuk wanita baru bersalin. “Sejak kecil saya suka melihat nenek mengurut wanita baru bersalin dan dari situ timbul minat saya untuk mewarisi kerjayanya,” katanya yang ditemui Harian Metro di sebuah pusat urut di pinggir ibu kota.
Su berkata, ketika berusia 15 tahun, neneknya yang sudah tua menurunkan ilmu perubatan dan urut tradisional itu kepadanya.

“Pada masa sama dia berpesan agar saya tidak melanggar pantang larang termasuk menyalahgunakan ilmu ini untuk tujuan urutan lain, tetapi demi mendapat wang dengan cara mudah, saya kini melanggar amanatnya.

“Pada mulanya saya mengurut wanita lepas bersalin di rumah saya di Perak, tetapi pendapatan diterima tidak mencukupi untuk perbelanjaan harian, menyebabkan saya memberanikan diri berhijrah ke Kuala Lumpur,” katanya.

Menurut Su, pada mulanya, dia bekerja di Damansara, dekat Petaling Jaya dan ketika itu dia hanya menawarkan khidmat urut badan, kaki dan refleksologi pada harga RM50 bagi satu sesi, tetapi akibat pengaruh beberapa rakan sekerja, dia mula berminat dalam urutan seks.

“Selepas mencuba urutan batin buat pertama kali, saya jadi seronok terutama apabila dapat pendapatan lumayan dan sejak itu, ia menjadi rutin harian saya melayan lelaki ketagih urutan batin,” katanya.
Tanpa berselindung, Su mengakui kegiatan memberikan khidmat urut batin akhirnya menyebabkan dia tergelincir lebih jauh apabila turut memberikan khidmat seks kepada lelaki.

“Namun, saya agak berhati-hati memilih pelanggan bagi mengelak penyakit kelamin dan hanya bersedia menyerahkan tubuh kepada pelanggan yang memenuhi cita rasa saya,” katanya.

Su berkata, kini selepas lebih tiga tahun bergelumang dalam kegiatan tidak bermoral itu dia mempunyai ramai pelanggan tetap dan pendapatan diterima lebih lumayan.

Menurutnya, untuk khidmat urut batin dia mengenakan bayaran tambahan antara RM30 hingga RM50 manakala untuk khidmat seks bayaran dikenakannya RM200.

Apabila ditanya sampai bila dia mahu melakukan kerja jijik itu, Su hanya menggeleng kepala dan berkata: “Memang terlintas dalam fikiran saya untuk berhenti, tetapi disebabkan tiada pendidikan tinggi dan kebolehan lain, buat masa ini hanya kerja ini saya tahu.” Mengenai pantang larang neneknya yang dilanggar, Su berkata, setakat ini tiada kesan negatif terhadap dirinya dan berharap keadaan itu berterusan.

“Dulu nenek kata kalau langgar pantang kulit muka jadi kendur dengan cepat dan tenaga mengurut berkurangan. Entahlah, setakat ini saya tak rasa apa-apa pun,” katanya

Perangai teruk Lady Gaga


HOLLYWOOD: Penyanyi Lady Gaga mendedahkan dia mewarisi perangai liar daripada bapanya.
Bintang pelik Amerika itu yakin perangainya yang liar itu diwarisi daripada bapanya, Joe, yang gemar berfoya-foya dengan wanita di luar dan mengupah penari bogel supaya mengajar anaknya bermain piano.

Gaga, 25, turut mendedahkan dia sudah mengatasi ketagihan kokain tetapi masih menghisap ganja.
Gaga berkata tentang bapanya: “Ayah mengadakan hubungan seks dengan sekumpulan wanita di bawah titian kayu di New Jersey sebelum dia pergi menonton konsert Bruce Springsteen.

“Ayah nampak banyak perangainya dalam diri saya. Guru piano saya yang pertama adalah penari bogel. Saya selalu berkata kepada guru itu, ‘mengapa cikgu berkuku panjang?’ Dia hanya menjawab, ‘Satu hari nanti kamu akan faham mengapa.”

Penyanyi itu - yang memakai pakaian getah - bercakap tanpa berselindung kepada penyampai radio Amerika, Howard Stern.

Dikenali dengan cara berpakaian yang luar biasa, Gaga berkata kepada Stern: “Saya tidak suka pakai seluar panjang. Saya bersetuju sepenuhnya wanita tidak patut memakai seluar panjang. Ia berbahaya kepada kesihatan.”

Bintang yang celupar itu turut bermegah yang dia mengadakan hubungan seks hanya beberapa jam sebelum wawancara itu.

Dia memberitahu Stern: “Saya melakukan seks malam tadi...” Gaga yang dimahkotakan sebagai artis paling berkuasa awal tahun ini, meninggalkan kolej selepas setahun pengajian dan mendakwa dia memang teruk di sekolah dan menjalin hubungan dengan wanita lain.

Penyanyi kelahiran New York itu berkata: “Di sekolah, saya tidak tahu siapa diri saya.”

Bagaimanapun, dia menekankan dia dibesarkan dengan tegas ketika remaja - mendedahkan bahawa bapanya yang memaksa dia berhenti mengambil dadah kelas A.

Gaga berkata: “Sudah pasti saya ketagih kokain. Saya berhenti mengambilnya kerana bapa membelasah saya.

“Saya tidak menghisap dadah bersama orang lain. Saya melakukannya sendirian. Namun, saya menyesali apa yang saya lakukan.”

Penyanyi itu mengaku dia masih menghisap marijuana, menekankan dia ingin bersikap jujur dengan peminatnya.

“Saya tidak selalu menghisapnya - dan saya bercakap benar mengenainya,” katanya.

“Saya tidak menghormati artis yang tidak jujur mengenai apa yang mereka lakukan.”

Detik paling sedih dalam kehidupan Gaga adalah enam bulan lalu apabila dia kehilangan datuknya yang juga bernama Joseph.

Gaga berkata: “Datuk saya sakit dan saya sangat kecewa.

“Hanya dua kali dia bergerak iaitu ketika meramas tangan saya dan tangan nenek.” Gaga menulis lagu The Edge Of Glory selepas dia pulang dari menziarahi datuknya di hospital. - TS

Lelaki mengandungkan budak 11 tahun

MELBOURNE: Mahkamah Wilayah Victoria semalam, menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun ke atas seorang lelaki kerana menyebabkan seorang gadis berusia 11 tahun hamil.
Lelaki itu mendakwa budayanya membenarkan dia mengadakan hubungan seks dengan seorang gadis di bawah umur.

Lelaki yang berusia 31 tahun berketurunan etnik minoriti, dikatakan kawan keluarga gadis yang juga dari etnik yang sama, telah mengadakan hubungan seks dengan gadis itu sejak tahun 2008. Gadis itu melahirkan seorang anak lelaki pada bulan Oktober 2010.
Ketika membela dirinya, lelaki yang tidak diberitahu nama dan kumpulan etniknya memberitahu pihak berkuasa, “tiada halangan usia” di dalam budaya mereka ketika memilih pasangan seks.
*Gambar tiada kaitan dengan berita

Tapi Hakim Lisa Hannan berkata, tindakan lelaki itu merupakan “penghinaan kepada sesiapa saja dan melanggar kesopanan dan moral.” Dia terus menjatuhkan hukuman atas tuduhan penderaan seksual berterusan terhadap kanak-kanak di bawah 16 tahun dan perampasan kanak-kanak.

“Ia tidak berkaitan dengan mana-mana budaya di dunia yang menerima adat ini,” katanya. - AFP

Wednesday, July 20, 2011

Al-Khatimah (A Person's End)

Hadith
 The Prophet sallalahu 'alaihi wa sallam said:
By the One, other than Whom there is no deity worthy of worship, verily one of you performs the actions of the people of Paradise until there is but an arms length between him and it, and that which has been written overtakes him, and so he acts with the actions of the people of the Hellfire and thus enters it; and verily one of you performs the action of the people of the Hellfire, until there is but an arms length between him and it, and that which has been written overtakes him and so he acts with the actions of the people of Paradise and thus he enters it. [Narrated by Al-Bukharee and Muslim]


Causes  
  1. Alistiqamah (Steadfastness)
  2. At-Taqwa (Piety)
  3. Husn Adh-dhann billah (Having good expectations of Allah)
  4. As-Sidq (Truthfulness)
  5. At-Tawbah (Repentance)
  6. Remembering death and visiting cemeteries
  7. Avoiding the reasons which lead to Soo' Al-Khatimah (Bad End) 
  8.  
    Signs Of a Good End
    • Uttering the Shahadah at the time of death
    • Sweating on the forehead when passing away
    • Passing on the night or day of Friday
    • Death by fire
    • Death by drowning
    • Death by collapsing building
    • Death while delivering a child
    • Death while figthing for wealth, family or land
    • Death as prey of a wild beast
    • Calling to Sunnah, and dying upon that.
    • Death while guarding Muslims
    • Death in Al-Madeenah
    • Death while doing a good deed

      Tuesday, July 19, 2011

      Jenis-jenis ciuman

      1. CIUMAN KUPU-KUPU

      Mencium bahagian tubuh si dia sambil mengerdip-kerdipan bulu mata sehingga pasangan terasa geli-geleman. Ciuman ini biasanya dibuat di bhgn pipi, hujung bibir, dahi & perut.

      2. CIUMAN PIPI

      Ciuman ini biasanya bukan utk tujuan seks. Sebaliknya, ia lebih kpd ciuman berunsur sayang & mesra. Ia juga dijadikan ciuman pertaa yg istimewa buat pasangan baru kahwin.

      Tip ciuman ini adalah dgn meletakkan tgn dibahunya lalu disusuli usapan lembut di pipinya.

      3. CIUMAN ESKIMO

      Ia mungkin lucu & jarang dipraktikkan. Caranya adalah dgn m'geselkan hidung anda dgn hidung pasangan. Seperti selalu dilihat di Eskimo.


      4. CIUMAN KELOPAK MATA

      Ciuman ikhlas buat org yg kamu sayangi! Kala si dia sedang lena dibuai mimpi, kucuplah kelopak matanya yg t'tutup rapat. Kamu akan terasa satu perasaan indah yg sgt puas hati.

      5. CIUMAN "FRENCHKISS"

      Juga disebut sbgai "The English Kiss" atau "Soul Kiss". Sesetengah org menilai kehebatan psgn masing2 melalui kepandaian psgn melakukan ciuman jenis ini. Masing2 mempunyai cara t'sendiri melakukan ciuman ini.

      6. CIUMAN CUPING TELINGA

      Ia juga slh satu cara m'berangsangkan nafsu. Ketika melakukannya, usah mengeluarkan suara. Cukup sekadar hembusan nafas yg panas & mengah t'dgr sayup m'getar gegendang telinganya.



      7. CIUMAN KAKI

      Jgn terus menciumnya krn bimbang nnt si dia kegelian. Urut2 kakinya t'lebih dahulu. Cara ini bkn b'makna kamu merendahkan tarafmu atau b'taraf rendah drpdnya, tetapi sbgai tanda si dia sgt kamu hargai & cintai.


      8. CIUMAN DAHI

      Dianggap sbgai ibu ciuman kerana ciuman ini digunakan utk menenangkan perasaan seseorg. Sbb itulah ciuman jenis ini dilakukan psgn baru nikah di upacara m'batalkan air sembahyang.


      9. CIUMAN TANGAN

      Sebelum tapak tgnnya dicium, kamu perlu m'usap & membelai lembut tgnnya. Ciuman d tgn ini menunjukkan rs hormat, syg & p'hargaan bt psgn. Ia juga blh dilakukan jika kamu ingin meminta maaf.


      10. CIUMAN TENGKUK

      Ia tidaklah terus kpd ciuman, sebaliknya sekadar bibirmu dilegarkan ke sekitar tengkuknya dgn lembut b'sm hembusan nafas hangat.

      11. CIUMAN "TALKING KISS"

      Ada yg tak suka psgn b'ckp kala b'kucupan. Tetapi, tak slh jika sekadar meluahkan perkataan "saya sayang kamu" atau "i love u". Kucupan yg diiringi dgn kata2 indah ini pasti membingkis suasana lebih romantis & syahdu.

      12. CIUMAN "NIP KISS"

      Ini adalah ciuman nakal yg akan memeranjatkannya di mana sambil menciumnya, sesekali kamu m'gigit ulas bibirnya! Namun awas...gigit sekadar gigitan manja & bkn utk membuat si dia menjerit kesakitan.


      13. CIUMAN "QUICKIE KISS"

      Klu kamu sibuk tetapi si dia dtg merengek mahukan perhatian drpd kamu, berikan dia ciuman ini. Ciuman ini b'langsung tidak sampai sesaat. Hanya sedetik bibirmu menyentuh bibirnya.


      14. CIUMAN "THE BUZZING KISS"

      Ciuman b'mula d belakang telinganya dgn p'lahan sambil mengalunkan suara b'dehem & dengungan mesra. Singgah di lehernya dgn gigitan manja & seterusnya ke bibirnya.

      15. CIUMAN TANPA BIBIR

      Ciuman ini melalui hirupan nafas di hidung sambil bibir diketap rapat. Ciuman ini kerap dibuat kerana "geram" atau rs syg yg amat sgt t'hdp si dia!

      Monday, July 18, 2011

      Tahnik

      Definisi
      Membuka atau memecahkan mulut bayi yang baru lahir dengan buah tamar yang telah dikunyah oleh orang alim dan bertakwa.

      Kaedah
      Isi buah tamar yang telah dikunyah itu diletakkan di atas jari telunjuk dan dimasukkan ke dalam mulut bayi, ke kiri dan ke kanan mulutnya. Ini dilakukan sehingga kurma tadi menyentuh keseluruhan mulut sehingga ke rongga tekak bayi.
        Hadith
       Dari hadis Abu Burdah daripada Abu Musa ra:
      " Aku telah mendapat seorang anak, kemudian aku membawanya kepada Nabi SAW Baginda menamakannya Ibrahim, lalu mentahnikkannya(memecahkan mulutnya) dengan sebiji kurma."

      Hikmah
      Menguatkan saraf mulut bagi mempersiapkan bayi berkenaan untuk menghisap susu dengan sempurna.


      P/s: Kalau tak da kurma, madu takpun gula pon boleh.










       

      Ereksi dan/atau ejakulasi?

      MINGGU ini saya akan mengetengahkan satu lagi isu yang menjadi igauan buruk setiap pasangan berumah tangga. Istilah cepat klimaks atau ‘ejakulasi pramatang’ yang digunakan menggambarkan ketidakupayaan lelaki mengawal ejakulasi sebelum dia dan pasangannya puas dalam hubungan intim seksual.
      Terdapat sebilangan lelaki yang dapat mengekalkan ereksi walaupun mereka tidak dapat mengawal ejakulasi dan terdapat juga sebilangan lelaki yang mengalami perkara sebaliknya, iaitu tidak dapat mengekalkan ereksi dan gagal untuk mencapai ejakulasi.

      Justeru, fenomena ereksi, iaitu kekerasan alat kemaluan hasil kemasukan darah yang banyak ke dalam otot kemaluan akibat rangsangan seksual dan ejakulasi, iaitu pencapaian kemuncak rangsangan seksual dengan diiringi pancutan air mani, adalah dua fenomena berasingan.

      Mungkin ini yang membuatkan lelaki memikirkan ereksi dan ejakulasi adalah fenomena sama. Jadi, anda tidak dapat mengawal ejakulasi dan juga tidak dapat mengekalkan ereksi.


      Apabila seseorang lelaki mencapai ereksi hasil tindak balas perasaan teruja seksual, tahap kekuatan dan kekerasan ereksi dapat ditingkatkan dengan kemutan. Jika otot kemut lemah, daya ereksi pun lemah dan tidak bertahan.

      Jika mempunyai daya dan kekuatan otot kemut hebat, maka lelaki dapat mengawal daya dan kekuatan ereksi ke tahap mantap dan dapat mengawal pergerakan dayungan serta boleh memilih masa kemuncak dan ejakulasi.

      Kawalan ejakulasi pula memerlukan tumpuan minda kepada rangsangan yang tidak akan mencetuskan kemuncak. Memandangkan penghujung alat kemaluan amat sensitif, sudah tentu rangsangan kepada bahagian itu akan mempercepatkan klimaks dan ejakulasi.

      Justeru, jika melebihkan geselan pangkal alat kemaluan suami yang tidak sensitif itu ke langit kemaluan isteri dengan dayungan yang terkawal, maka seseorang itu akan dapat mengawal klimaks. Teknik ini dikenali sebagai 'Coital Alignment Technique' dan anda boleh dapatkan maklumat mengenai teknik ini di dalam Internet.

      Anda perlu terus mengamalkan gaya hidup sihat dan tambahkan senaman untuk mengukuhkan otot lantai pelvis atau otot kemut melalui senaman kemut. Jika masih gagal, anda perlu berjumpa doktor yang dapat membantu anda.

      Kentut Basah

      SAYA sering menemui kesan kekuningan dan berbau busuk pada bahagian dubur seluar dalam suami. Apakah sebenarnya masalah yang dihadapi suami saya?

      ISTERI RISAU
      Kuala Lumpur




      Kemungkinan masalah dialami suami anda ialah ‘kentut basah’ atau ‘wet flatulency’. Perkara ini menggambarkan bahagian dalam seluar dalam yang kelihatan kekuningan dan berbau, akibat hasil angin dan najis yang terkeluar ketika individu melepaskan angin.

      Jika suami anda tidak sedar perkara itu berlaku, dia akan terus bekerja dengan pakaian itu dan kembali ke rumah tanpa melihat pakaian dalamnya seperti yang berlaku dalam situasi suami anda.

      Buat permulaan, suami anda boleh pakai ‘adult diapers’, iaitu lampin guna hapus untuk orang tua, jika perkara itu ketara dan kerap berlaku. Dia perlu jumpa pakar gastro untuk diperiksa.

      Sebahagian besar masalah gastro boleh menyebabkan ‘kentut basah’ seperti IBS (irritable bowl syndrome), gastrik dan dispepsia atau angin dalam usus.

      Jika suami gemar makan kobis, brokoli dan kekacang yang mudah menghasilkan angin dalam perut, dia mudah melepaskan angin.

      Jika usus badannya ada bakteria yang menghasilkan gas makanan, ia akan menjadi lebih ketara. Pastikan dia jumpa doktor segera.

      Benjolan di bibir alat kelamin wanita

      SAYA sudah berumah tangga selama empat tahun. Baru tahun ini saya perasan terdapat ketulan pada bahagian bibir kemaluan (bahagian dalam) di sebelah kiri dalam anggaran sebiji bola pingpong.
      Saya tidak pula rasa sakit dan saya tidak pasti sama ada ia satu ketumbuhan atau sebaliknya. Adakah ia boleh memudaratkan?

      NIZA,
      Shah alam


      ANDA tidak menyatakan usia anda, saya andaikan anda masih muda. Benjolan berhampiran bibir kemaluan bahagian dalam lazimnya disebabkan kelenjar Bartholin tersumbat, ini dinamakan sista Bartholin dan mudah dirawat secara pembedahan minor.

      Sekiranya ia mengalami jangkitan kuman sehingga menjadi bernanah, ia dinamakan abses Bartholin pula dan memerlukan pembedahan segera.

      Bagaimanapun, ia boleh juga sebenarnya sista faraj, varikos salur darah vena dan sebagainya. Berjumpalah pakar sakit puan berhampiran untuk kepastian.

      Onani setiap 10 hari?

      BENARKAH seorang lelaki tidak harus menyimpan sperma lebih dari tujuh hingga 10 hari kerana kualiti sperma akan menurun?
      Jika benar, bagaimana remaja yang belum berkahwin mahu mengelak keadaan itu? Perlukah dia melakukan onani?

      IZWAN
      Selangor



      Sperma lelaki dihasilkan oleh buah zakar dan sperma berkumpul di penghujung salur sperma yang dikenali sebagai ‘ampulla’, berdekatan pundi seminal dania menunggu waktu untuk dikeluarkan melalui proses ejakulasi.

      Proses pembiakan sperma daripada peringkat sel asal kepada sperma matang ialah 90 hari dan jangka hayat sperma dalam ‘ampulla’ ialah dua minggu.

      Lelaki menghasilkan 70,000 sperma seminit dan 100-300 juta sperma sehari. Jika sperma itu tidak dikeluarkan melalui ejakulasi, sperma akan putus riwayat dan hasil kehancurannya diguna pakai sebagai nutrien dalam badan.

      Jadi, tiada sebab kenapa sperma perlu dikeluarkan secara onani. Tanggapan anda dan kebanyakan lelaki yang mengikut kefahaman kononnya sperma perlu dikeluarkan sebelum tujuh hari, yang mana ia menjadi lemah atau kualitinya menurun ialah karut dan tidak benar.

      Badan kita ada cara untuk melegakan tekanan syahwat dan tekanan pembiakan sperma. Jika sudah lama tidak melakukan onani, kita boleh mengalami mimpi basah. Jika tiada mimpi basah, sperma lama putus hayat dan hancur, kemudian diserap ke dalam sel badan.

      Ingin saya tekankan, jangan mencuba dan membolehkan perkara haram dan yang tidak mendatangkan kebaikan.

      Bagaimanapun, kajian di Australia mendapati onani dapat mengelak kemungkinan kanser prostat untuk lelaki berumur dan tiada pasangan.

      Jika ada pasangan, pasangan boleh membantunya mengeluarkan sperma mengikut kemampuan mereka berdua. Bagi anda dan lelaki yang masih muda, jauhi onani dan zina. Begitupun, jika dengan onani boleh menjauhkan anda dengan zina, keadaan itu boleh dikira sebagai darurat. Wallahualam.

      Detik Malaysia menentang Liverpool

      Komen peminat Liverpool terhadap skuad Malaysia


      Liverpools 2nd pre season friendly put them up against Malaysia XI.
      I always find it weird when a league team plays a country, its almost like we are taking the mick.
      The game started off quite well I thought. Malaysia were always going to be better than Guangdong and that was evident in the first 15 minutes. It was a tougher approach from the Malaysians which I think shocked us at first. Tackles were going in harder and I thought to myself this will be a good game.
      Then it started to drag a bit. The first goal by Adam was from the spot, it was only right for him to take it as the cross he put in for Carroll (who fell too easy) was just superb. Adam had to take the spot kick twice as the first one was whistled. Both times he sent the keeper ther wrong way.
      Then the game dragged on a bit again, and again just at the end of the first half we concede a goal. Freekick expertly taken that I don’t think Reina would of stopped. However I reckon he would of sorted the wall out a bit better.

      1-1 First half.
      Second half started slow and the game only really started to get interesting from the 55 minute mark. Again the team was completely changed by the assistant coach while Kenny was at home finalising the Downing deal.
      There was some amazing crosses being put in by Aquilani, I really hope he doesn’t go. A calamity in the Malaysian area led to N’Gog tapping it in. His 2nd goal of the pre season friendlies. Before I even got up he had blasted another 1 in to make it 1-3. Quality goal I must add.
      Maxi then added a 4th from an Insua cross after a immaculate pass from Aquilani…..AGAIN.
      At this point I thought it was going to get silly and thought it was going to end up 5,6,7-1. However this wasn’t the case. We were completely cut open and made to look silly and Malaysia scored again. It was actually miles offside but hey we’ll let them have that one. They scored again within minutes to make it 3-4 and they looked like they were coming back into the game. If I could hit people through the screen I would of slapped Hansen and kyrgiakos. Even I could of dealt with their 3rd goal.

      But all the home celebrations were quietened ‘sort of’ with the 2nd goal from Maxi to make it 3-5. Dirk Kuyt has to take credit for his superb cross that gave Maxi the easy 6 yard tap in with his head.
      In the time added on the work horse Kuyt finished it off by scoring. It was absolute brilliance from Aquilani who put Kuyt through. Aquilani was definitely the best player on the field today. If he stays, the premier league better watch out for us.

      Shay Taylor

      Rozita Che Wan

      KUALA TERENGGANU: “Saya tak pernah terfikir sampai ke situ,” kata pelakon terkenal, Rozita Che Wan, 37, yang menyangkal dakwaan dia terkena sihir atau penyakit misteri sehingga terpaksa dimasukkan ke hospital dua kali sepanjang bulan lalu.
      Sehubungan itu, ibu tunggal kepada dua anak itu meminta orang ramai terutama peminatnya tidak membuat sebarang andaian buruk terhadap status kesihatannya dan menjelaskan dia kini sudah pulih. Menurutnya, pada awal Jun lalu, dia dimasukkan ke Pusat Perubatan Sime Darby Subang Jaya, Selangor kerana mengalami kecederaan pada kaki kanan akibat terjatuh dari tangga rumahnya sehingga menyebabkan ligamen kakinya terkoyak.

      Rozita berkata, ketika kejadian kira-kira jam 9 malam itu, dia baru saja pulang daripada penggambaran episod terakhir drama bersiri Anissa yang kini bersiaran menerusi slot Samarinda di TV3.
      “Pada awalnya saya sangka hanya sakit biasa, tetapi ketika hendak tidur kaki saya semakin sakit dan segera menghubungi abang saya meminta dia menghantar ke hospital.

      “Ketika hendak mendapatkan rawatan, kaki saya terlalu sakit dan tidak boleh berjalan. Saya terpaksa didukung abang untuk ke kereta sebelum dibawa ke hospital,” katanya ketika ditemui pada Pertunjukan Peragaan Fesyen Garden Of Bliss oleh butik Klasique dan My Couture di sebuah hotel di sini, kelmarin.

      Menurutnya, selepas pemeriksaan x-ray dilakukan, doktor mendapati ligamen kakinya terkoyak dan dia diberi rehat seminggu serta terpaksa bercuti daripada sebarang penggambaran.

      “Doktor kata ia tidak teruk, tapi saya perlu kurangkan berjalan dan tidak boleh bekerja sehinggalah saya betul-betul sembuh,” katanya.

      Rozita berkata, selepas kecederaan kakinya pulih, pada pertengahan Jun lalu dia sekali lagi terpaksa dirawat ke hospital. “Saya berasa sakit kepala dan sekali lagi mendapatkan rawatan di hospital sama. Selepas pemeriksaan, doktor memberitahu saya menghidap demam kuning dan terpaksa dimasukkan ke wad selama lima hari,” katanya. Ketika ditanya mengapa dia tidak mahu menerima pelawat sepanjang dirawat di hospital, Rozita berkata, dia hanya mengikut nasihat doktor yang mahukannya berehat sepenuhnya. “Bukan semua orang tak boleh melawat saya di hospital kerana ahli keluarga terdekat dibenarkan berbuat demikian. Hakikatnya, saya sakit biasa saja dan menerima rawatan seperti orang lain di hospital, selain mengikut nasihat doktor supaya tidak melakukan sebarang kerja.
      “Jika doktor tidak tahu punca penyakit saya memang saya takut juga kerana mungkin ada sebab lain, namun apabila doktor beritahu saya menghidap demam kuning, saya yakin tiada apa yang perlu dibimbangkan. Malah, kini saya sudah sihat dan boleh kembali bekerja,” katanya.

      Rozita yang menerajui butik My Couture bersama rakan kongsinya, Hanim Sahrom kini meluaskan empayar perniagaannya apabila membekalkan busana untuk wanita sopan rekaan mereka kepada butik Klasique di bandar raya ini.

      Pelakon jelita itu turut menafikan andaian sesetengah pihak kononnya dia menceburi bidang perniagaan sebagai persediaan untuk bersara daripada arena seni.

      “Saya memang minat berniaga sejak dulu lagi, malah saya juga merancang membuka sebuah butik tahun depan. Pada masa sama, saya masih aktif berlakon,” katanya.

      Rozita berkata, rezekinya dalam lakonan tidak putus-putus apabila baru saja selesai membintangi telefilem, Kiah Raya Solo di Perlis dan kini memulakan penggambaran drama bersiri 13 episod, Biarlah Rahsia.

      Isteri tukar kunci rumah diugut tetak

      AMPANG: Hanya kerana isteri bertindak menukar kunci mangga jeriji rumah kondominium mereka di Bukit Indah, di sini, tanpa pengetahuannya, seorang suami sanggup memaki hamun dan mengugut mahu menetak isterinya itu dengan parang.
      Menurut sumber, wanita berusia 35 tahun itu menukar kunci pintu berkenaan selepas suaminya dipercayai tidak pulang ke rumah mereka sejak lebih enam bulan lalu.

      Difahamkan, suaminya itu meninggalkan isterinya sendirian di rumah selepas dia bermain cinta dengan seorang wanita lain dan tinggal bersama wanita itu.
      Malah, mangsa dikatakan mengalami tekanan perasaan berikutan tindakan suaminya yang sering memukulnya dan berlaku curang di depan mangsa tanpa segan silu sejak mereka berkahwin setahun lalu.

      “Marah dengan kecurangan dan sikap tidak bertanggungjawab suaminya itu, mangsa dikatakan bertindak menukar kunci rumah mereka itu selain bimbang keselamatannya.

      “Bagaimanapun, sebaik suami mangsa pulang ke rumah mereka kira-kira jam 4 petang Rabu lalu, lelaki itu gagal membuka kunci berkenaan dan tidak boleh masuk ke rumah,” katanya.

      Sumber berkata, suami mangsa kemudian menghubungi isterinya itu yang sedang bekerja dan bertindak memarahi dan memaki hamun selain menyuruh mangsa pulang ke rumah membuka pintu.

      “Mangsa yang sarat mengandung bimbang di apa-apakan suaminya itu enggan pulang ke rumah menyebabkan mereka bertengkar melalui telefon.
      “Suami mangsa yang berang dengan tindakan itu mengugut mahu memukul dan menetak mangsa menggunakan parang,” katanya.

      Menurutnya, berikutan ugutan suaminya itu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Ampang Jaya.

      Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu.

      Friday, July 15, 2011

      Internet?

      State of the Internet 2011
      Created by: Online Schools

      Thursday, July 14, 2011

      Highlight Malaysia vs Arsenal 2011

      video

      Lelaki mengaku salah rakam wanita dalam tandas

      KUALA LUMPUR: Seorang pekerja am hari ini mengaku bersalah di Mahkamah Majistret di sini atas kesalahan merakam aksi seorang wanita di dalam tandas.
      Khairulsfairuse Ahmad Madli, 30, melakukan kesalahan itu menggunakan telefon bimbitnya di tandas wanita, Unit Forensik, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia ketika wanita berusia 31 tahun itu sedang membuang air pada 10.45 pagi, 7 Julai lepas.

      Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara maksimum lima tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.
      Majistret Abdullah Siddiq Mohd Nasir memerintahkan tertuduh dijamin sebanyak RM5,500 dengan seorang penjamin dan menetapkan 16 Ogos untuk menjatuhkan hukuman.

      Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya Rozana Husin manakala tertuduh tidak diwakili peguam.